Wednesday, June 8, 2011

Ta'aruf week : kasih ayah dan ibu :-)

Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha pengasih......

Alhamdulillah....setelah sekian lama saya menyepikan diri dan hanya meyediakan entry yang copy paste ja....akhirnya saya kembali...rasa excited la plak( maklumla lama tak tulis blog)...


bukan saya tak terdetik untuk  menulis blog tapi kerana tiada idea,kemalasan,kesibukan(yang ni kurang pasti la hehe) dan juga keletihan serta ke-blur-an dalam mencari topik-topik dan pengalaman yang insyaAllah bermanfaat untuk dibaca dan dikongsikan..

hah..!!! sudah sikit-sikit intro...jom kita mengembara ke CENTRE FOR FOUNDATION STUDIES INTERNATIONAL ISLAMIC UNIVERSITY MALAYSIA  (CFS IIUM).......ya Allah..dengar nama pun mulut dah kata susah nak sebut ni hehehe...tapi di sini la manusia akan dibentuk menjadi insan dan muslim akan dibentuk menjadi mukmin insyaAllah..amin! :-)

ok...apa yang saya ingin kongsikan dengan anda semua bukan keindahan atau misi CFS IIUM ni(walaupun ada la serba sedikit  )...tapi pengorbanan ayah dan ibu....

31st May - 2nd June 2011 bersamaan 27-29 JAMADILAKHIR....saya telah bertugas sebagai comittee(urusetia)....untuk sesi Ta'aruf (orentasi/perkenalan)....pelajar-pelajar baru CFS IIUM...

hari pertama saya bertugas saya dapat lihat pengorbanan ayah dan ibu yang membuatkan saya sedikit teringat mak dan ayah saya( actuatly, teringat banyak...tapi nak cover macho..so tak nak mengaku hehe)..

hari pertama pendaftaran..memang paling penat...dan student pun banyak, dah la banyak tak termasuk mak ayah,mak ayah plak siap bawa satu kampung......tapi tak pa dari situ apa yang kita boleh nampak disebalik kesibukan dan kekalutan hari pendaftaran adalah KESERONOKAN dan KEBANGGAAN ayah dan ibu....ya la mana taknya anak masuk universiti...mak ayah mana.....yang tak bangga...kalau boleh tu tujuh hari tujuh malam pun tak habis cerita lagi yang anak dia ni masuk universiti...tapi itulah mak ayah kita..and one day kita pun akan berada di tempat mereka ni......dan merasakan perasaan yang sama serta melakukan perkara yang sama.....

yang paling menyentuh hati saya  bila saya tengok seorang ayah ni......bawa beg besar dah tu banyak plak...dah tu CFS IIUM ni biasa la tangga banyak berbukit plak..bayangkan lah..saya pun sakit pingang kalau bawa beg berat banyak plak naik tangga dengan bukit lagi...naik kesian saya tengok (nak tolong waktu tu saya ada komitmen sebagai prep & tech...jadi sory pak cik..tak apa nanti jumpa saya belanja pak cik)....dia langsung tak bagi anak dia bawa..anak dia nak bawa dia tak bagi...dia suruh anak dia jalan ja...masyaAllah.....itulah pengorbanan ayah..tanpa malu,walaupun berat tetap berkorban demi anak tersayang...

satu lagi..seorang ayah jugak( jangan marah ek ibu-ibu....hehehe) dalam kami semua kalut-kalut menyusun budak-budak(pelajar) untuk pendaftaran, seorang ayah ni datang dan mengeluarkan pistol eh tersilap plak (sory-sory..pengaruh DVD ni..) mengeluarkan telefon bimbit dan merakam anaknya yang tengah beratur panjang...dan saya pun pergilah menyibuk tanya pak cik ni " erm pak cik ada apa yang boleh saya tolong (offer tu..padahal bukan kerja saya pun)" pak cik tadi menjawab(macam karangan SPM) "tak ada apa (tanpa ditanya si ayah ni trus cerita apa yang dia buat walaupun saya tak tanya pun)..saja pak cik nak rakam anak pak cik nanti boleh tengok sampai bila-bila".......terus menusuk kalbu..yang si anak tengok ayah pun tak..angkat la peace ke, lambai tangan ke, tak pun senyum...ni monyok je......kalau TV3 ambik terlompat-lompat plak nak masuk........

                                          pemandangan di CFS IIUM.....cantik kan3...hehehe



                       abang dan akak comittee yang hensem dan cantik.....tapi saya lagi hensem hehe



            ha yang ni special sikit..ni la mak cik-mak cik yang telah menyoal siasat saya tentang macam mana
                                     anak dia  nak tukar kos..nasib baik saya terer..hehe
                                           (itulah ibu,dia akan berusaha untuk dapatkan
                                              apa yang terbaik untuk anak-anaknya)
          


                                ha ni la beliau yang saya cerita tadi khusyuk betul merakam anaknya
                                                          sebagai student CFS IIUM



                                        cepat-cepat berbaris!!!!!!!!!!!! nak register ni....jangan nak
                                                         mengorat kak comittee tu plak...



ok..la...sudah..cukup la untuk renungan kita bersama..walaupun banyak lagi peristiwa yang saya nak ceritakan mengenai pengorbanan ibu bapa ni.....kepada kaum ibu maaf saya langsung tak ceritakan mengenai kaum ibu....bukan apa..kerana kaum ibu ni memang terkenal dengan pegorbanannya sampai tengelam pengorbanan sang ayah...dalam tv pun cerita ibu,lagu pun ibu,novel pun ibu.....jadi di sini saya nak tonjolkan la sikit pengorbanan golongan bapa ni..kerana selalunya kita terlepas pandang pegorbanan ayah yang agak sama dengan ibu...k.sampai sini saja..maaf kalau ada salah silap saya hanya insan biasa...assalammualaikum..  :-)

No comments:

Post a Comment